Överföring av garantin på hårdvaruprodukter
Vad bör man beakta vid överföring av hårdvara till en annan kund, och hur kan det påverka garantin?
I våra garantivillkor hänvisar vi redan till att garantin, inklusive de garantianspråk som är resultatet av den, endast kan överföras från en garantiberättigad innehavare till tredje part efter att sonnen har gett sitt skriftliga godkännande på förhand. Denna information hittar du i våra garantivillkor under punkten ”Överföring av garantin”.
Nedan beskriver vi hur ett ägarbyte med byte av plats och ett ägarbyte utan byte av plats påverkar garantianspråken.
Observera att även visningsbatterier räknas till denna process.
Ägarbyte med byte av hårdvarans plats (ny placering av sonnenBatterie eller sonnenCharger)
Vid ett ägarbyte med byte av plats för en produkt från sonnen överförs inte garantin.
sonnen kan inte kontrollera om nedmonteringen, transporten, förvaringen och den nya monteringen av produkten har genomförts korrekt. I synnerhet när anläggningar säljs privat, till exempel via plattformar som eBay, kan sonnen inte garantera att alla steg genomförs enligt våra föreskrifter och så att våra kvalitetsstandarder följs.
Om du planerar att sälja begagnad hårdvara från sonnen, eller har en förfrågan kring ombyggnad av den ska du innan ombyggnaden göra en förfrågan till sonnen om det går att överföra garantin till den nya innehavaren.
Att meddela ägarbyte med byte av plats är även obligatoriskt för att kunna utföra den formella överföringen av hårdvaran enligt sekretesskraven.
Dokumentet som krävs, ”Ägarbyte vid byte av hårdvarans plats (ny placering av sonnenBatterie eller sonnenCharger)” hittar du på vår webbsida Ownership Transfer.
Ägarbyte genom försäljning av hårdvara utan byte av plats (t.ex. husförsäljning inkl. sonnenBatterie eller sonnenCharger)
Vid ett ägarbyte som inte omfattar byte av hårdvarans plats finns inte de risker som kan uppstå i samband med nedmontering, transport, förvaring och ny montering av produkten. Därför överförs garantin till den nya innehavaren efter sonnens kontroll.
Att meddela ägarbytet utan byte av plats är ändå obligatoriskt för att kunna utföra den formella överföringen av hårdvaran enligt sekretesskraven.
Du kan registrera ägarbytet som vanligt via Partner Portal. Dokumentet som krävs, ”Ägarbyte vid försäljning av hårdvara utan byte av plats (till exempel husförsäljning inkl. sonnenBatterie eller sonnenCharger)” hittar du på vår webbsida Consent Form when changing service partners.
All information om garantiprocessen hittar du för vidare läsning i våra garantivillkor under punkten ”Överföring av garantin” samt i hjälpcenter.