sonnen Human Rights Line
Hjärtligt välkommen!
Via det här visselblåsarsystemet kan du rapportera missförhållanden som leder till underlåtenhet att följa skyldigheter med avseende på mänskliga rättigheter eller miljö. Tack för ditt samarbete.
Procedur
sonnen Human Rights Line är öppen för alla som vill lämna klagomål relaterade till brott mot applicerbar lagstiftning, principdeklarationen från sonnen Holding GmbH om deras människorättsstrategi eller andra riktlinjer. Klagomål kan lämnas anonymt eller så kan kontaktuppgifter lämnas. När anmälningen har kommit in i visselblåsarsystemet får inlämnaren en bekräftelse via e-post. Anmälningen behandlas av ansvarig personal. Personer som har fått i uppdrag att utföra proceduren måste agera opartiskt. De är oberoende, lyder under tystnadsplikt, och är inte bundna av några instruktioner. I förekommande fall engageras även andra fackområden och personer i behandlingen av fallet, om omständigheterna kräver detta.
Klagomålsförfarandet har utformats så att den klagandes identitet behandlas konfidentiellt, och ett aktivt skydd mot att särbehandling eller bestraffning skulle förekomma på grund av ett klagomål. sonnen lägger stor vikt vid att skydda anmälarens konfidentialitet och förhindra särbehandling eller bestraffning på grund av ett klagomål.
Vår principdeklaration med avseende på sonnens strategi gällande mänskliga rättigheter hittar du här.
Om du inte vill använda visselblåsarsystemet kan du som alternativ nå oss på följande sätt:
- per e-post till humanrights@sonnen.de,
- per brev till sonnen Holding, Human Rights, Am Riedbach 1, 87499 Wildpoldsried, Tyskland,
- eller via Shell Global Helpline.
Shell Global Helpline
Via Shell Global Helpline kan personal och berörda parter uttrycka oro och anmäla fall där våra värden och grundprinciper eventuellt har kränkts.
För att säkerställa att vi är medvetna om alla förmodade kränkningar och reagerar på dessa förvaltar avdelningen Shell Business Integrity Shell Helpline åt sonnen, samt är uppdragsgivare till NAVEX Global, ett oberoende bolag som via internet och telefon tar emot information och klagomål avseende eventuella brott mot lagar, föreskrifter, Shells uppförandekod och Shells allmänna affärsprinciper.
Anmälningar som kommer in via Shell Helpline vidarebefordras till behöriga personer inom Shell-gruppen, och dessa ser till att de behandlas professionellt och konfidentiellt. Klagande ombeds ange sin identitet så att förfrågan eller ärendet kan behandlas så effektivt som möjligt; emellertid behandlas även anonyma anmälningar. Hjälplinjen står till förfogande för Shells kunder, leverantörer, partners, konsulter och personal.
Vad är Shell Global Helpline?
Via Global Helpline kan personal på Shell och andra personer konfidentiellt och utan oro för repressalier yttra betänkligheter eller dilemman, eller begära rådgivning med avseende på angelägenheter som hänger samman med efterlevnad av lagar, våra affärsprinciper (Shells allmänna affärsprinciper, SGBP) och vår uppförandekod.
Vem kan använda Shell Global Helpline?
Shell Global Helpline riktar sig till all personal och alla kontraktsanställda hos Shell, samt till tredje part som Shell har en affärsrelation med (t.ex. kunder, leverantörer, företrädare) när de observerar missförhållanden hos Shell-bolag eller -medarbetare.
Åtkomst till Shell Global Helpline samt mer bakgrundsinformation ges här.
Shell Global Helpline är inte avsedd för klagomål eller förfrågningar till kundtjänst.